A kerekek centírozásáról

Milyen jelenségről beszélünk?

Gumiabroncs Kezdjük a cikket egy olyan példával, amelyet a mindennapokból mindannyian ismerünk: centrifugázás közben rázkódik a mosógép/centrifuga. Ez ugye azért van, mert a ruhák tömegeloszlása nem egyenletes, így a forgó mozgás közben olyan erőhatások keletkeznek, amik rázkódást okoznak. A hagyományos különálló centrifuga esetén igazítunk egy kicsit a ruhákon és mehet tovább a centrifugázás.

Ugyanez a jelenség az autó kerekénél. A tömegeloszlás nem egyenletes, így olyan erőhatások lépnek fel, amelyek a forgó mozgást végző keréknél rázkódást okoznak. Ezt úgy vesszük észre, hogy például nem megfelelő centírozású első keréknél azt érezzük, hogy rázkódik a kormánykerék. Vagy például úgy is észrevehetjük, hogy amikor senki nem ül a jobb első ülésen, akkor rázkódik az ülés. Ugyanígy rázkódhat a belső visszapillantó tükör.

Miért van szükség a centírozásra?

A felniknél és gumiabroncsoknál a legmodernebb gyártási technológiák mellett sem érhető el a 100%-osan egyenletes tömegeloszlás. Új autóknál is centírozva vannak a kerekek, néha meglepően sok súllyal.
A centírozásra azért van szükség, mert ezek az erőhatások finoman szólva sincsenek jótékony hatással az autóra. Gondoljunk bele, hogy mekkora erőhatás az, ami kiindul a keréktől, végigmegy a kormányberendezésen és egészen a kormánykeréknél érezhető. A centírozás tehát azért fontos, hogy megszüntessük az ilyen káros erőhatásokat. Ezzel együtt az utazási komfort is javul.

Hogyan történik a centírozás?

A centírozás úgy történik, hogy centírozó gépre felteszik a kereket, megforgatják, majd a gép kiírja, hogy a felni melyik részére hány gramm súlyt kell felhelyezni ahhoz, hogy a tömegeloszlás ki legyen egyensúlyozva. Tehát olyan, mintha valaki megmondaná nekünk, hogy hogyan rakjuk a ruhákat a centrifugába úgy, hogy szép egyenletes legyen a centrifugázás és ne rázkódjon a gép.
Lemezfelninél a külső és belső peremre felütik a súlyt, amely rászorul. Egyes alufelnik esetén lehet használni ugyanilyen centírozó súlyt, általában azonban (esztétikai okból) ragasztott súlyt használnak, amely az alufelni külső oldalán nem látható. Ragasztott súly esetén amennyiben olyan a felni kialakítása, hogy látjuk a súlyokat, érdemes a centírozás után pár nappal megnézni őket, hogy nem váltak-e fel. Ez nem jellemző, viszont az semmibe sem kerül, ha megnézzük, hogy rendesen a helyükön vannak-e.

Ajánlott bizonyos időközönként elvégeztetni a centírozást. Egyrészt azért, mert a kiegyensúlyozatlanságot nem minden esetben érezzük. Például hátsó keréktől nehezebben jön át az erőhatás, illetve bizonyos mérték alatt első keréknél sem vesszük észre. Továbbá a rendszeresen elvégeztetett centírozás azzal az előnnyel is jár, hogy közben szakember szemrevételezi az abroncsokat.

Egyéb hasznos információk általánosságban a gumiabroncsokról ezen a linken.