A használt gumiabroncsokról


Sok helyen lehet kapni használt gumiabroncsot, amit azt mutatja, hogy van rá igény. Röviden össze lehet foglalni, hogy miért. Például azért, mert:
- ezt engedi meg az anyagi helyzet
- eladást tervez a tulajdonos és úgy gondolja, hogy annyival nem fog többet érni az autó, amennyibe 4db új gumiabroncs kerül
- keveset autózik a tulajdonos és úgy gondolja, hogy egy jó állapotú használt garnitúra is sokáig kitart neki.

Ha úgy döntünk, hogy használt gumiabroncsot vásárolunk, érdemes néhány dolgot szem előtt tartani. Megtörtént eset, hogy az autós vett 4db prémium kategóriás használt abroncsot jó áron, - első ránézésre - nagyon jó futófelülettel. Örült is, egészen addig, amíg felnire lettek szerelve és centírozó gépen meg lettek forgatva. Szomorúan szembesült azzal, hogy a 4db abroncs közül 4db-ot kidobhat.


1. Az első és legfontosabb a szemrevételezés:
- mivel a gumiabroncs sötét színű, egyértelmű, hogy jól megvilágított helyen nézzük meg. Ha nem szeretnénk, hogy koszos legyen a kezünk, használjunk kesztyűt.
- nézzük meg, hogy vannak-e az abroncson külsérelmi nyomok (szakadás).
- vizsgáljuk meg a gumiabroncs peremét (az rész, ami a felni peremével érintkezik). Ha sérült, ajánlott másik abroncsot keresni.
- ha kézzel végigsimítjuk a futófelületet és egyenetlenséget tapasztalunk, akkor valószínűleg vagy elfékezték az abroncsot, vagy szálszakadt. Ilyenért nem érdemes pénzt adni.
- ha azt látjuk, hogy az abroncs belseje javítva volt defekt miatt, az nem baj, mert a jó minőségű javítás kitart addig, amíg az abroncsot elhasználjuk.

Ha a szemrevételezés során nagy hibát nem látunk, az jó jel. Azonban fontos és ne feledjük: a gumiabroncs használhatóságának eldöntéséhez elengedhetetlen, hogy felnire legyen szerelve és centírozó gépen meg legyen forgatva!


2. A biztos állapotfelmérés:
- mindenképp ajánlott a használt gumiabroncsot elvinni egy műhelybe, felnire szereltetni és centíroztatni.
- a felnire szerelés után értelemszerűen fel van fújva a kerék. Ezzel két dolog rögtön kiderül: az egyik, hogy defektes-e az abroncs (lehet olyan apró lyuk rajta, amit szabad szemmel nem látunk), illetve, hogy szálszakadt-e. Ugyanis ha felfújás után akár oldalt, akár a futófelületen kipúposodik az abroncs, akkor szálszakadt. Ezt azt jelenti, hogy az abroncs egyik alkotórészeként használt (jellemzően) acélszálak az adott helyen szakadtak. Szálszakadás előfordulhat pl. akkor, ha nagyobb sebességgel áthajtunk egy nagyobb kátyún.
- ha nincs defekt és nincs szemmel látható szálszakadásra utaló jel, akkor jöhet a centírozás. Ekkor a szakember rögtön látja, hogy hogyan fut az abroncs (értelemszerűen jó állapotú felnin) és mennyi centírozó súly kell a kerékre.
- ha minden stimmel, akkor megfelelő lesz a használt gumiabroncs. Így nem marad más, mint a próbaút. Ha az autó nem rázkódik, szépen fut és gyanús hangok sincsenek, akkor biztosak lehetünk, hogy jól vásároltunk. A próbautat természetesen jó útszakaszon tegyük meg, hiszen zötykölődős, kátyús részen eleve nem lehet simán haladni.

Tehát odafigyelve kifoghatunk egészen jó állapotú gumiabroncsokat egészen jó áron. A lényeg, hogy mindenképpen ajánlott az abroncsokat felnire szereltetni és centírozó gépen megforgatni.
Nem ritka, hogy gumis műhelyek árulnak használt abroncsokat, így ott adott a teljes vizsgálati lehetőség. Ha magánszemély az eladó, akkor már más a helyzet. Ilyenkor talán érdemes lehet úgy intézni, hogy az eladó is legyen ott a gumis műhelyben amikor a felszerelés és centírozás történik és így elkerülhető az utólagos kellemetlenkedés.

© 2010-2017. Minden jog fenntartva.