A használt gumiabroncsokról

Gumiabroncs Ha úgy döntünk, hogy használt gumiabroncsot vásárolunk, érdemes néhány dolgot szem előtt tartani. Megtörtént eset, hogy az autós vett 4db prémium kategóriás használt abroncsot jó áron, - első ránézésre - nagyon jó futófelülettel. Örült is, egészen addig, amíg felnire lettek szerelve és centírozó gépen meg lettek forgatva. Akkor szomorúan szembesült azzal, hogy a 4db abroncs közül 4db-ot kidobhat.

1. Az első és legfontosabb a szemrevételezés

• mivel a gumiabroncs sötét színű, egyértelmű, hogy jól megvilágított helyen nézzük meg. Ha nem szeretnénk, hogy koszos legyen a kezünk, használjunk kesztyűt.
• nézzük meg, hogy vannak-e az abroncson külsérelmi nyomok (szakadás).
• vizsgáljuk meg a gumiabroncs peremét (az rész, ami a felni peremével érintkezik). Ha sérült, ajánlott másik abroncsot keresni.
• ha kézzel végigsimítjuk a futófelületet és egyenetlenséget tapasztalunk, akkor valószínűleg vagy elfékezték az abroncsot, vagy szálszakadt. Ilyenért nem érdemes pénzt adni.
• ha azt látjuk, hogy az abroncs belseje javítva volt defekt miatt, az nem baj, mert a jó minőségű javítás kitart addig, amíg az abroncsot elhasználjuk.
• mindenképp nézzük meg a DOT számot, mert a gumiabroncs kora jelentős hatással van a tapadására. Weboldalunkon a DOT szám kalkulátorral megtudhatjuk, hogy mikor gyártották az adott gumiabroncsot.

Ha a szemrevételezés során nagy hibát nem látunk, az jó jel. Azonban fontos és ne feledjük: a gumiabroncs használhatóságának eldöntéséhez elengedhetetlen, hogy felnire legyen szerelve és centírozó gépen meg legyen forgatva!

2. A biztos állapotfelmérés

• mindenképp ajánlott a használt gumiabroncsot elvinni egy műhelybe, felnire szereltetni és centíroztatni.
• a szakember rögtön elvégzi a szemrevételezést.
• a felnire szerelés után értelemszerűen fel van fújva a kerék. Ezzel két dolog rögtön kiderül: az egyik, hogy defektes-e az abroncs (lehet olyan apró lyuk rajta, amit szabad szemmel nem látunk), illetve, hogy szálszakadt-e. Ugyanis ha felfújás után akár oldalt, akár a futófelületen kipúposodik az abroncs, akkor szálszakadt. Ezt azt jelenti, hogy az abroncs egyik alkotórészeként használt (jellemzően) acélszálak az adott helyen szakadtak. Szálszakadás előfordulhat pl. akkor, ha nagyobb sebességgel áthajtunk egy nagyobb kátyún.
• ha nincs defekt és nincs szemmel látható szálszakadásra utaló jel, akkor jöhet a centírozás. Ekkor a szakember rögtön látja, hogy hogyan fut az abroncs (értelemszerűen jó állapotú felnin) és mennyi centírozó súly kell a kerékre.
• ha minden stimmel, akkor megfelelőek lehetnek a gumiabroncsok.

3. Egyéb információk

• nem ritka, hogy gumis műhelyek árulnak használt abroncsokat, így ott adott a teljes vizsgálati lehetőség. Ha magánszemély az eladó, akkor már más a helyzet. Ilyenkor talán érdemes lehet úgy intézni, hogy az eladó is legyen ott a gumis műhelyben amikor a felszerelés és centírozás történik, mert így elkerülhető az utólagos kellemetlenség.
• ha úgy veszünk használt gumit, hogy a vásárláskor gumisnál nem nézetjük meg és később derül ki, hogy hibás, akkor nem kell nekiesni az eladónak, mert egyáltalán nem biztos, hogy tudott a hibáról. Normális hangnemben vegyük fel a kapcsolatot az eladóval.
• mint minden másnál, itt is fontos a körültekintés és a korrekt intézés. Odafigyelve hozzájuthatunk egészen jó állapotú gumiabroncsokhoz jó áron.