Az akkumulátorokról általánosságban

Műszaki segély tábla Az alapvető tudnivalók, az átlag autókban használt átlag akkumulátorokról, azok cseréjéről és töltéséről.

Az akkumulátor az autó csendesen megbújó, de nélkülözhetetlen része. Leginkább akkor tűnik fel a fontossága, amikor lemerül és ennek következtében nem lehet indítani. Az újabb és újabb gépjárművekben egyre több elektromos fogyasztó van, melyek egy része gombok és kijelzők képében látható, egy része pedig láthatatlanul teszi a dolgát és vezérli a gépjármű egyes részeit. Ezen összetett rendszer központi eleme az akkumulátor.

Ha úgy gondoljuk, hogy megérett az akkumulátor a cserére, a vásárlás előtt érdemes lehet szakemberrel átnézetni az elektromos rendszert, mert a lemerülésnek nem biztos, hogy maga az akkumulátor az okozója, lehet egyéb kiváltó ok is. Pl.:
- semmi műszaki gond nincs, egyszerűen csak gyakori a rövid távú használat. Ez főleg a téli időszakban jelenthet gondot: alacsony külső hőmérséklet, sok fogyasztó használata (normál világítás, ködlámpa, fűtés, esetleg zene hallgatás, stb.) és mindezek azt okozhatják, hogy a generátor nem tudja visszatölteni az akkumulátort.
- nem megfelelő a töltés. Ennek lehet oka maga a generátor, vagy akár csak egy elszennyeződött csatlakozás is. Érdemes ellenőriz(tet)ni a töltést.
- valamelyik fogyasztó az autó lezárt állapotában is bekapcsolva marad és folyamatosan meríti az akkumulátort. Itt értelemszerűen nem pl. a riasztóra kell gondolni, hanem olyanra, aminek lezárt állapotban kikapcsolva kellene lennie. Érdemes ellenőriz(tet)ni, hogy nyugalmi állapotban mekkora az áramfelvétel.
- lehet magát az akkumulátort is ellenőriztetni, ún. terhelővilla segítségével.
A hiba pontos meghatározása tehát fontos, mert a "valószínűleg ez a baja (de nem biztos)" gondolat rendszerint sok pénzbe, időbe és bosszúságba kerül.

Amennyiben biztos, hogy hibás az akkumulátor és úgy döntünk, hogy magunk végezzük a cserét, érdemes az alábbiakat szem előtt tartani:

- a legelső lépés a vásárlás. Fontos, hogy az előírtnál kisebb kapacitású akkumulátort ne vásároljunk! Nézzük meg, hogy az új akkumulátor sérülésmentes-e. A repedések, törések arra utalhatnak, hogy szállítás közben az akkumulátor lepottyant, ami nem túl biztató a jövőre nézve.

- a sikeres vásárlás után olvassuk el az akkumulátorhoz kapott használati utasítást és a csere előtt - sokak számára biztosan teljesen egyértelmű, de azért jegyezzük meg, hogy - a gépjármű legyen megfelelően rögzítve és a gyújtáskulcs legyen kivéve. Használjunk védőkesztyűt.

- ha meleg motornál végezzük a művelet, különösen vigyázzunk arra, hogy hozzá ne érjünk a felforrósodott alkatrészekhez, mert könnyen égési sérüléseket szerezhetünk. Pl.: ha véletlenül kiesik a kezünkből a kulcs/szerszám, nehogy hirtelen utánakapjunk! Ha a motor környékére beesik, akkor vagy egy másik szerszámmal emeljük ki, vagy mozgassuk meg annyira, hogy leessen a talajra és természetesen szabad kézzel ne nyúljunk hozzá, ha feltételezzük, hogy átforrósodott.

- először mindig az akkumulátor negatív pontjáról kössük le a csatlakozást! Ha a pozitív csatlakozással kezdünk és közben a szerszám véletlenül hozzáér valamely fém elemhez, könnyen okozhatunk zárlatot. Tehát először a negatív (-) csatlakozást kötjük le és utána a pozitívat (+). Ha van szigetelt végű szerszám, az biztonságosabbá teszi a műveletet.

- miután lejöttek a csatlakozások, magának az akkumulátornak a rögzítését kell oldani.

- amint ez megtörtént, jöhet a kiemelés, óvatosan, mert az akkumulátor nehéz. Nézzük meg jól, hogy a fül, amivel ki lehet emelni, sérülésmentes-e. Ha nem, akkor az alábbiak megtörténhetnek az akkumulátorral:
a, ráesik a lábunkra és az fájni fog.
b, leesik úgy, hogy kárt tesz az autóban, pl. kitöri a lámpát. Ez pénzbe fog kerülni, ami szintén fájni fog.
c, leesik úgy, hogy kárt tesz az autóban, pl. kitöri a lámpát, majd utána ráesik a lábunkra. Ez fog a legjobban fájni.
Tehát a kiemeléskor óvatosan! Jobb odafigyelve végezni a munkát, mint a kórház folyosóján ücsörögni.
Amikor megemeljük az akkumulátort, nézzük meg, hogy a sarkai nem akadnak-e bele valamibe, pl. vezetékbe. Ha minden rendben van, óvatosan vegyük ki, figyelve arra, hogy nehogy véletlenül odaüssük a motortér/karosszéria valamely részéhez.

A visszaszerelés értelemszerűen fordított sorrendben történik: az új akkumulátor helyére tétele, rögzítése, a pozitív, majd utána a negatív kábelek csatlakoztatása.
Ne feledjük, hogy bizonyos dolgokat (pl.: óra, rádió, stb.) ismét be kell állítani a beszerelés után. A visszaszerelés előtt szükség esetén a sarukat tisztítsuk meg.

Ha csak simán tölteni kell az akkumulátoron, akkor az alábbiakat vegyük figyelembe:
- az akkumulátor legyen kiszerelve.
- a töltés több órás folyamat.
- a töltőáram maximum 10%-a lehet az akkumulátor kapacitásának.
- értelemszerűen a töltő pozitív csatlakozóját az akkumulátor pozitív részéhez kell csatlakoztatni, a negatívot pedig a negatívhoz.
- ha van lehetőségünk, akkor megbízható gyártótól vásárolt töltőt használjunk.
- ajánlott időnként megnézni az akkumulátort, az oldalát megérinteni, hogy nem melegszik-e túlságosan. Ha igen, azonnal kapcsoljuk le.
- a töltés közben keletkező gázok miatt olyan helyen töltsük az akkumulátort, ahol a megfelelő szellőzés biztosítva van. Dohányzás, nyílt láng használata és minden olyan tevékenység, mely szikrázással jár, tilos!
- régi típusú akkumulátorok esetében a celladugókat ki kell csavarni és szükség esetén utántöltést végezni desztillált, vagy ioncserélt vízzel. Zárt akkumulátorok esetén erre nincs mód, ezért ne feszegessük az akkumulátor házát!
- töltés után az akkumulátort egy kis ideig pihentessük.

A feltöltött akkumulátor feszültsége 12,6V felett van, 12,4V értéknél pedig ajánlott a töltés.

Hosszabb idejű kiszerelt tárolás esetén az akkumulátor legyen feltöltve.